اواپراتور و کندانسور از تجهیزات مهم سیستم های سردخانه و تهویه مطبوع هستند که برای تبادل حرارت در چرخه تبرید مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اواپراتور تجهیزی است که در یک چرخه، مایع مبرد را تبدیل به گاز می‌کند و محیط اطراف اعم از هوا یا مایع را سرد می‌کند.

کندانسور نیز سیستمی برای تبدیل گاز به مایع در چرخه و انتقال گرما به محیط اطراف اعم از هوا یا مایع می‌باشد.

شکل زیر موقعیت اواپراتور و کندانسور در چرخه تبرید را نمایش می‌دهد.

اواپراتور و کندانسور

انواع کندانسور

کندانسور به سه گروه کندانسور هوایی، آبی و تبخیری تقسیم می‌شود. در کندانسور هوایی، برای مایع سازی گاز مبرد، از هوا استفاده می‌شود.

عبور جریان هوا می‌تواند به شکل طبیعی یا اجباری باشد. کندانسور هوایی با جریان طبیعی هوا معمولا در یخچال و فریزر خانگی استفاده می‌شود.

در جریان اجباری هوا از فن برای عبور هوا از میان کویل کندانسور استفاده می‌شود. شکل زیر یک کندانسور هوایی را نمایش می‌دهد.

کندانسور هوایی

در سردخانه و سیستم تهویه مطبوع، کمپرسور و کندانسور و سیستم کنترل به صورت یک مجموعه و روی یک شاسی نصب می‌شود که به آن کندانسینگ یونیت می گویند. 

در کندانسور آبی ، از آب به عنوان واسطه انتقال گرما استفاده می‌شود. آب وارد لوله یا کویل می‌شود و گاز مبرد داغ وارد پوسته می‌شود.

گرمای گاز داغ به آب انتقال یافته و درنتیجه مبرد گازی به مایع تبدیل می‌شود. به دلیل هزینه زیاد آب، معمولا از برج خنک کن برای امکان

مصرف دوباره آب استفاده می‌شود. شکل زیر یک کندانسور آبی را نشان می‌دهد.

کندانسور آبی

 انواع اواپراتور

اواپراتور کویلی پره دار دارای لوله های مسی به صورت کویل هست که گاز مبرد از درون آن عبور می‌کند.

پره دار کردن اواپراتور با هدف افزایش انتقال حرارت بین محیط و گاز مبرد انجام می‌گیرد. معمولا تعداد پره‌های (فین‌های)

این نوع از اواپراتور از 7 تا 14 پره در هر اینچ است. کندانسینگ یونیت در بیرون ساختمان و اواپراتور در داخل محیط مورد نظر برای سرمایش مانند سردخانه نصب می‌شود.

در شکل زیر اواپراتور کویلی پره دار نشان داده شده است.

اواپراتور و کندانسور

اواپراتور کویلی بدون پره که اواپراتور صفحه ای نیز خوانده می‌شود سیستمی است که انتقال حرارت در آن بدون پره و به صورت جریان طبیعی انجام می‌گیرد.

از این اواپراتور معمولا در دستگاه سرد کننده خانگی مانند یخچال و فریزر و همچنین چیلر استفاده می‌شود. اواپراتور صفحه ای در زیر نشان داده شده است.

اواپراتور و کندانسور

تولید کندانسور و اواپراتور

شرکت تهویه تبرید پدیده اطلس سرما با بیش از چند دهه تجربه و با کادری مجرب در زمینه طراحی، ساخت، نصب، راه اندازی و نگهداری انواع کندانسور و اواپراتور

و سایر دستگاه های تهویه مطبوع در پروژه های عظیم با بکارگیری دانش فنی روز، هماهنگ با آخرین دستاوردها و طرح های سازندگان معتبر دنیا، موفق گردیده

همواره بعنوان پیشروترین شرکت ایرانی در این زمینه مطرح گردد.

شرکت تهویه و تبرید پدیده اطلس سرما

جهت مشاوره ، ساخت و تولید انواع کندانسور و اواپراتور با ما تماس بگیرید
منتظر شنیدن صدای گرمتان هستیم

6580 5658 – 021
6582 5658 – 021